Aseistakieltäytyjäliitto vieraili 10.8.2023 Työ- ja elinkeinoministeriössä tapaamassa työministeri Arto Satosta. Alla liiton Satoselle luovuttama muistio siviilipalvelukseen liittyen.
Työministerille siviilipalveluksesta 10.8.2023
Aseistakieltäytyjäliitto ry (AKL) on aseistakieltäytyjien (siviilipalvelusvelvolliset, totaalikieltäytyjät, reservinkieltäytyjät) etujärjestö ja nuorten rauhanjärjestö.
-
YK:n ihmisoikeuselinten suositukset Suomelle siviilipalvelukseen liittyen
Edellisessä kansalais- ja poliittisten oikeuksien sopimuksen Suomen määräaikaistarkastelussaan vuonna 2021 YK:n ihmisoikeuskomitea ilmaisi seuraavat huolenaiheet:
-
siviilipalveluksen pitkä kesto
-
sotilashenkilöiden osallistuminen siviilipalveluksen sisältöä ja pituutta käsitteleviin komiteoihin
-
Jehovan todistajien vapauttamismenettelyn lakkauttaminen sen laajentamisen sijasta
Tilanteen korjaamiseksi komitea kehotti Suomea:
-
huolehtimaan, ettei siviilipalveluksen kesto ole rangaistuksenluonteinen ja palvelus pysyy siviilien kontrollissa
-
lopettamaan syyteprosessit asepalveluksesta kieltäytyviä vastaan ja vapauttamaan kaikki tähän liittyen vangitut
-
tehostamaan aseistakieltäytymisoikeudesta ja armeijan käymisen vaihtoehdoista tiedottamista
YK:n ihmisoikeusneuvoston määräaikaistarkastelussa vuonna 2022 useat neuvoston jäsenvaltiot toistivat ihmisoikeuskomitean huomiot ja ratkaisuehdotukset.
-
AKL:n huomiot parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean esityksiin
Asevelvollisuuden kehittämistä ja maanpuolustusvelvollisuuden täyttämistä selvittänyt parlamentaarinen komitea ilmaisi miettinnössään 2021 halunsa siviilipalveluksen kehittämiseen valtion tarpeista käsin ja kiinnittämiseen tiiviimmin kokonaisturvallisuuteen ja yhteiskunnan varautumiseen. Näistä lähtökohdista se esitti siviilipalvelukseen liittyen seuraavia linjauksia:
-
kokonaisturvallisuussisältöjen lisääminen koulutusjaksolle
-
työpalveluksen suorittamisen ohjaaminen valmiuden ja varautumisen kannalta keskeisille aloille julkiselle sektorille, uuden
-
siviilivarannon hyödyntäminen rauhan ajan kriisitilanteissa
-
kertausharjoituksiin vertautuvan siviilipalveluksen täydennyskoulutuksen käyttöönotto
-
suoritettujen asepalvelusvuorokausien hyväksiluvusta luopuminen siviilipalvelukseen siirryttäessä
Parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean esityksiin AKL haluaa huomauttaa, että:
-
Siviilipalveluksen olemassaolon syy on aseistakieltäytymisoikeuden toteutuminen
-
Koulutusjakso sisältää jo nyt runsaasti kokonaisturvallisuutta tukevia koulutussisältöjä
-
Mm kaikille EA1-kurssi, lisäksi mahdollista suorittaa EA2-kurssi, tulityökurssi, asuinkiinteistön turvallisuuskurssi, järjestyksenvalvojan peruskurssi, sosiaali- ja terveydenhuollon turvakorttikoulutus, alkusammutuskurssi sekä vapaaehtoisen pelastuspalvelun peruskursseja ja hankkia osaamista öljyntorjuntaan
-
-
Myös työpalvelupaikkojen valikoiman voi jo nykyisellään nähdä kokonaisturvallisuutta tukevana
-
yli 2000 palveluspaikkaa erilaisissa tehtävissä
-
työpalveluspaikkojen voimakas keskittäminen tiettyihin laitoksiin vastoin siviilipalvelusta suorittavien vapaata hakeutumista ei ole kenenkään etu
-
enemmistö siviilipalvelusta suorittavista ja näiden esihenkilöistä tyytyväisiä työpalvelukseen ja sen hyötyihin yhteiskunnalle
-
-
Kriisinajan erityistehtävät eivät voi olla itsetarkoitus
-
siviilipalveluksen suorittaneita voitaisiin kohdella kriisitilanteissa kuten muitakin siviilihenkilöitä, esim valmiuslain työvelvoitteiden kautta
-
-
Siviilipalveluksen täydennyskoulutukselle ei ole osoitettu tarvetta
-
Asepalvelusvuorokausien hyväksiluvusta luopuminen siviilipalvelukseen siirryttäessä pahentaisi entisestään ihmisoikeuselinten toteamaa rangaistuksenomaisen keston ongelmaa
-
AKL:n ehdotukset siviilipalveluksen kehittämiseksi
-
Siviilipalveluksen tulee olla samanpituinen kuin lyhimmän varusmiespalvelusajan – 165 vrk
-
Kurinpito- ja rangaistusjärjestelmä on uudistettava
-
Valtion korvausosuutta majoituskustannuksista on lisättävä
-
Siviilipalvelusvelvollisten taloudellista asemaa on parannettava
-
Mahdollisuus suorittaa siviilipalvelus ulkomailla (esimerkiksi kehitysyhteistyötehtävissä) tai korvata siviilipalvelus vastaavalla ulkomaanpalvelulla
-
Sotilasviranomaisten velvollisuutta tiedottaa mahdollisuudesta hakeutua siviilipalvelukseen ennen palvelusta, palveluksen aikana ja asepalveluksen jälkeen on tarkennettava.
-
Ihmisoikeustietämystä siviilipalvelusta koskevassa päätöksenteossa kasvatettava
-
Kriisinaikaista palvelusta koskevat säädökset poistettava sivarilaista
-
Vakaumuksentutkinnasta luovuttava kaikissa tilanteissa
Ehdotukset perusteluineen kokonaisuudessaan Aseistakieltäytyjäliiton verkkosivuilla
Lähteet:
-
YK:n ihmisoikeuskomitea 2021. Loppupäätelmät kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen täytäntöönpanosta, Suomen 7. määräaikaistarkastelu.
-
YK:n ihmisoikeusneuvosto 2022. 4. Suomen 4. määraikaistarkastelu.
https://www.ohchr.org/en/hr-bodies/upr/fi-index
-
Valtioneuvosto 2021. Yleisen asevelvollisuuden kehittäminen ja maanpuolustusvelvollisuuden täyttäminen: Parlamentaarisen komitean mietintö.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163633
-
Työ- ja elinkeinoministeriö 2015. Siviilipalveluksen muuttuneet merkitykset maanpuolustusvelvollisuuden kokonaisuudessa. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75032/TEMjul_38_2015_web_15062015.pdf
-
Aseistakieltäytyjäliitto. Vaatimukset siviilipalveluksen uudistamiseksi.