Hyppää pääsisältöön

Facebook logo. Twitter logo. Instagram logo. Youtube logo.

Etusivu
Aseistakieltäytyjäliitto
  • EN
  • FI
  • SV
  • Antimilitaristi
  • Kauppa
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Lehdistötiedotteet
    • Kannanotot
    • Lausunnot
    • Vetoomukset
  • Yhdistys
    • Perustiedot
    • Toiminta
      • Asevelvollisuuden vastustaminen
      • Kansainvälinen toiminta
      • Kulttuuritoiminta
      • Kutsuntakampanja
      • Ruokaa ei aseita
      • Syrjinnän vastustaminen
    • Hallitus
    • Säännöt
    • Toimintakertomus
  • Osallistu
    • Tule mukaan
    • Liity jäseneksi
  • Yhteys
    • Yhteystiedot
    • Neuvonta
  • Teemat
    • Asekauppa
    • Konfliktit
    • Ydinaseet
    • Väkivallattomuus
    • Ympäristö
  • Aseistakieltäytyminen
    • Aseistakieltäytyminen ihmisoikeutena
    • Kutsunnat
  • Siviilipalvelus
    • Siviilipalvelus – perustietoa sivarista
    • Kuinka hakea sivariin kesken armeijan?
    • Kokemuksia siviilipalveluksesta
    • Vaatimukset siviilipalveluksen uudistamiseksi
  • Totaalikieltäytyminen
    • Perustietoa totaalikieltäytymisestä
    • Mielipidevangin opas
  • Palveluksesta vapauttaminen
    • Palveluksesta vapauttaminen terveydellisin perustein
    • Palveluksesta vapauttaminen ulkomaan kansalaisuuden perusteella
  • Reservinkieltäytyminen
    • Perustietoa reservinkieltäytymisestä
    • Palveluksesta vapautetun kieltäytyminen
    • Kieltäytyminen täydennyspalveluksesta
    • Reservinkieltäytyminen ja kertausharjoitukset

AKL:n lausunto asevelvollisuuslain ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta koskevan sääntelyn uudistamismietintöön

  1. Etusivu

23.04.2021 - klo 13:04 by Anonymous

Lausunto

Aseistakieltäytyjäliiton lausunto puolustusministeriölle 23.4.2021

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi asevelvollisuuslain muuttamisesta

Aseistakieltäytyjäliitto ry (AKL) näkee asevelvollisuuslain ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta koskevan sääntelyn uudistamista koskevan työryhmämietinnön ehdotukset osin nykytilannetta parantaviksi. Liitto kommentoi mietintöä erityisesti oman asiantuntemusalansa eli aseistakieltäytymisoikeuden ja siviilipalvelusvelvollisten oikeuksien kautta.

Asevelvollisuuslain 15 §:ään esitetty muutosehdotus kutsuntakuulutuksesta annettavan ilmoituksen poistamisesta kunnan ilmoitustaululta ei aiheuttane paljon vaikutuksia käytännössä. Kutsunnanalaiset saavat yleensä tiedon kutsunnan ajasta ja paikasta ns. kutsuntakirjeen välityksellä. Ehdotus uuden momentin lisäämisestä 15 §:ään kutsuntojen ajankohdan muuttamiseksi erityistilanteissa on perusteltu.

Niin ikään 16 §:ään ehdotettu muutos läsnäolovelvollisuudesta poikkeamiseksi kutsunnoissa erityistilanteessa on perusteltu. AKL:n näkemyksen mukaan kutsuntojen virtuaalista järjestämistä voisi laajentaa koskemaan myös normaalioloja olettaen, että niissä annetaan riittävät tiedot myös aseistakieltäytymisoikeudesta, siviilipalveluksen sisällöstä ja sinne hakeutumisesta sekä palvelukseen määräämisen oikeusvaikutuksista. Kutsuntatilaisuuden laajempi uudistaminen kuuluu kuitenkin ennemmin parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean työnkuvaan.

AKL näkee työryhmän ehdotuksen säätää varusmiespalveluksen aloittamisaika viimeistään 29 vuoteen nykytilannetta selkeyttävänä. Ehdotus, joka koskee asevelvollisuuslain 28 §:ää, 75 §:ää ja 76 §:ää, yhdenmukaistaa menettelyn lain 35 §:n kanssa. Yhdenvertaisuusperiaatteen nojalla vastaavat muutokset on toteutettava naisten vapaaehtoista asepalvelusta ja siviilipalvelusta koskeviin lakeihin. Aseistakieltäytyjäliitto pitää myös itsestään selvänä, että varusmiespalvelusta suorittavilla tulee säilyä aseistakieltäytymisoikeus kaikissa tilanteissa vaikka siviilipalvelusta ei heille heidän ikänsä puolesta enää voitaisi järjestää. 

Aseistakieltäytyjäliitto suhtautuu myönteisesti palveluksen keskeyttämisen käsittelyn sujuvoittamiseen. Työryhmä ehdottaa asevelvollisuuslain 60 §:ään lisäystä, jossa joukko-osaston komentajalle annettaisiin valta palveluskelpoisuuden päättämisestä. Muistiosta ei täysin selviä millainen nykytilanne päätösten suhteen on. Vastaavatko käytännössä aluetoimiston päätökset aina komentajan päätöksiä? Tällöin nykytilanne aiheuttaa ylimääräisen vaiheen, josta luopuminen olisi suotavaa. Terveydellisistä syistä vapauttamisasiassa AKL pitää keskeisimpänä sitä, että päätös palveluskelpoisuudesta noudattelee lääkärin antamia suosituksia sekä velvollisen omaa kokemusta, ja että kotiuttaminen toteutetaan viivyttelemättä.

Työryhmä ehdottaa muutosta lain 109 §:ään koskien oikaisuvaatimuksen käsittelevää tahoa kertausharjoituksen vapautushakemuksesta annettuun päätökseen. Nykytilanteessa käsittelijä voi olla eri aluetoimisto kuin kertausharjoituksen käskyttänyt aluetoimisto. Työryhmä perustelee muutosehdotustaan, jossa käsittely siirrettäisiin yksistään käskyttäneelle aluetoimistolle, menettelyn selkeyttämisellä erityisesti reserviläisten kannalta. AKL tukee prosessin nopeuttamista ja selkiyttämistä, mutta ihmettelee mietinnössä mainittua perustelua, jossa viitataan kertausharjoituksen määränneen aluetoimiston tuntemukseen kertausharjoituksen sisällöstä. Yksityiskohtien tunteminen määräysten suhteen voi olla merkityksellistä sujuvassa käsittelyssä, mutta harjoituksen varsinaisella sisällöllä ei pitäisi olla vaikutusta vapautusperusteisiin, joiden tulee määräytyä yksinomaan lain 34 §:stä.
 

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta

AKL näkee lainmuutosehdotukset pääosin perusteltuina. AKL ei kuitenkaan yhdy ehdotukseen palveluksen aloittamismääräyksen peruuttamisajan lyhentämisestä 45 vuorokaudesta 30 vuorokauteen. Työryhmä perustelee muutosta sillä, että se minimoisi haitallisia vaikutuksia palvelusaikajaksottelussa. Vapaaehtoisen asepalveluksen aloittaneiden näkökulmasta ehdotuksella on heidän asemaansa heikentävä vaikutus sanktiottoman keskeyttämispäätösajan lyhetessä huomattavasti. Koulutushaaravalintojen jälkeenkin palvelukseen hakeutuneille henkilöille voi tulla muutoksia sopeutumiseen ja soveltuvuuteen. Aseistakieltäytyjäliiton näkökulmasta mahdollisimman suuri vapaaehtoisuus on myönteinen asia niin naisten vapaaehtoisen asepalveluksen kuin asevelvollisuuteen sisältyvien palvelusten osalta. Käytäntöä tulisi ennemminkin laajentaa. Lopuksi Aseistakieltäytyjäliitto haluaa muistuttaa, että oikeudesta hakea armeijasta siviilipalvelukseen olisi syytä tiedottaa nykyistä paremmin ja hakemisprosessia olisi syytä kehittää sujuvammaksi nykyisestä. Tämä korostuu mikäli sanktioimaton peruuttamisaika lyhenee.

Työryhmämietintö sekä muut lausunnot löytyvät osoitteesta https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=25002b70-50ee-4d6e-865e-e7aad9cab1dd

 

  • Saavutettavuusseloste
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
  • Tietosuojaseloste

Aseistakieltäytyjäliitto ry
Rauhanasema, Veturitori 3, 00520 Helsinki | 040 836 2786 | toimisto[at]akl-web.fi
Facebook | Instagram | Twitter | YouTube
© Aseistakieltäytyjäliitto 2020 | Tuottanut Mediatoimisto Pupuherra