Eduskunta päättää DCA-sopimuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä 1.7. Siksi rauhanjärjestöjen tukikohtien vastainen kampanja järjestää mielenosoituksen DCA-sopimusta vastaan maanantaina 1.7. klo 12:00 Eduskuntatalon edessä. Sopimuksen hylkäämistä vaaditaan ennen kaikkea siksi, että sen katsotaan heikentävän Suomen turvallisuutta lisäämällä jännitettä kahden ydinasevallan välillä. Vastustajien toinen keskeinen argumentti on se, että DCA-sopimus kaventaa Suomen itsemääräämisoikeutta. Maastamme tulee USA:n suurvaltaintressejä toteuttava pelinappula.
Muita sopimuksen vastustajien esittämiä näkökohtia ovat mm. seuraavat:
-
Moni kansanedustaja ei halua Suomeen USA:n pysyviä tukikohtia. Siksi on kiinnitetty huomiotta ulkoasianvaliokunnan mietinnön (UaVM 5/2024) lauseeseen ”Saadun selvityksen mukaan sopimus ei merkitsisi Suomessa Yhdysvaltojen pysyvää läsnäoloa”. Kuitenkin mietinnön seuraava lause kuuluu: ”Sopimus mahdollistaa myös USA:n joukkojen rotaatioperustaisen toiminnan tai pysyvämmän läsnäolon.” Itse asiassa suuri osa DCA-sopimuksen artikloista käsittelee sitä, miten Yhdysvaltojen pysyvä läsnäolo toteutetaan.
-
Perustuslain mukaan ”sodasta ja rauhasta presidentti päättää eduskunnan suostumuksella”. DCA-sopimus johtaa kuitenkin siihen, että Yhdysvallat omilla toimillaan ratkaisisi sen, onko Suomi sodassa vai ei. Tästä syystä Oxfordin yliopiston ja Firenzen eurooppalaisen yliopistoinstituutin professori Martin Scheinin esitti lausunnossaan perustuslakivaliokunnalle (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2024-AK-28367.pdf) DCA:n solmimisen edellyttävän perustuslain tekstin muuttamista ja kyseessä olevan säännöksen kumoamista.
-
Scheinin lausunnon mukaan perustuslakimme ei mahdollista valtiollisen toimivallan siirtoa toiselle valtiolle vaan ainoastaan kansainvälisille organisaatioille. Siksi DCA edellyttää hänen mukaansa perustuslain tekstin muuttamista myös tältä osin.
-
Scheinin kiinnittää huomiota myös siihen, että rikoslain 12. luvun 1. pykälässä on kriminalisoitu Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantaminen. Siksi DCA-sopimuksen valmistelijoita ja siitä päättäneitä voidaan syyttää maanpetoksesta. Niinpä Scheinin ehdottaa sopimuksen solmijoille tämän rikoslain pykälän muuttamista.
-
Vaikka DCA merkitsee suurta muutosta Suomen poliittisessa järjestelmässä ja kansainvälisessä asemassa, suomalainen media ei ole tässä asiassa hoitanut tiedottamisen ja kriittisen arvioinnin tehtäväänsä. Sopimuksesta on julkisuudessa keskusteltu hyvin vähän. Suurin osa suomalaisista ei edes tiedä, mikä DCA on. Jos he tietäisivät, vastustus saattaisi olla hyvin suurta. DCA:ta kannattava ehdokkaat eivät ehkä menestyisi vaaleissa. Siksi on kyseenalaista, onko eduskunnalla tässä tilanteessa demokraattista mandaattia tehdä DCA-päätös.
Lisätietoja: info@eitukikohtia.fi, puh. 019-237 035 (Olli Tammilehto), 044-5511324 (Mikael Böök)