Ihmisoikeussopimukset velvoittavat antamaan suojelua venäläisille sotilaskarkureille
Sotilaat, jotka pakenevat rangaistuksen uhalla osallistumista hyökkäyssotaan, täyttävät Geneven pakolaissopimuksessa määritellyn pakolaisen statuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että YK:n pakolaissopimuksen allekirjoittaneilla mailla, kuten Suomella, on velvollisuus tarjota suojelua venäläisille sotilaskarkureille.
YK:n pakolaisjärjestön pakolaisuutta koskevan kriteeristön mukaan yksi peruste pakolaisstatuksen myöntämiselle on sotilaskarkuruus tilanteessa, jossa kieltäydytään osallistumasta kansainvälisen yhteisön tuomitsemaan sotatoimeen rangaistuksesta huolimatta.
Venäjällä 21.9.2022 voimaan tulleiden lakimuutosten jälkeen liikekannallepanon aikaisesta sotilaskarkuruudesta ja vapaaehtoisesta antautumisesta voidaan tuomita 10 vuoden vankeusrangaistuksiin. Sotilaskäskyistä kieltäytymisestä voidaan tuomita 3 vuoden rangaistuksiin.
Samana päivänä voimaan tullut “osittainen liikekannallepano” vaikuttaa tosiasiassa voivan koskea mielivaltaisesti ketä tahansa venäläistä asevelvollista, vaikka toistaiseksi mobilisaatio onkin kohdistunut pääasiassa Venäjän etnisten vähemmistöjen kansoittamiin köyhyydestä kärsiviin tasavaltoihin.
Suomen ja koko EU:n tulisi nyt pohtia keinoja, kuinka voisimme tukea sitä, että mahdollisimman harva venäläinen osallistuisi hyökkäyssotaan Ukrainassa. Suojelun myöntäminen sotilaskarkureille olisi eräs tehokas konkreettinen keino Venäjän sotakoneen heikentämiseksi. Esimerkiksi Saksa on jo ilmoittanut vainoa kohtaavien sotilaskarkurien voivan saada suojelua Saksasta.
Suomi sen sijaan aikoo kiristää venäläisten maahantulon edellytyksiä entisestään kiivaiden vaatimusten takia, joissa venäläisten turistien tai jopa kaikkien venäläisten maahantulo halutaan estää. Suojelupoliisin mukaan venäläisten turistiviisumit eivät kuitenkaan uhkaa Suomea.
Pakomahdollisuutta ei haluta tarjota venäläissotilaille, sillä vihamielisten venäläistahojen pelätään hyväksikäyttävän tätä Suomea vastaan. Monet myös laittavat toivonsa siihen, että liikekannallepano saisi aikaan Venäjän hallintoa hajottavia sisäisiä levottomuuksia. Liioiteltujen pelkojen ja epämääräisten toivojen sijaan liikekannallepanon suorempi vaikutus tulee olemaan kuitenkin se, että yhä useampi venäläissotilas osallistuu laittomaan hyökkäyssotaan Ukrainassa.
Suomella ei ole käytössä humanitaarista viisumia venäläisille vaan ns. turistiviisumit ovat olleet keskeinen tapa hakea turvaa. Matkailun lisäksi muita perusteita viisumin saamiseksi ovat olleet esimerkiksi työ, sukulaisuus, opiskelu tai sairauden hoito Suomessa. Myöntöperuste tulee pääsääntöisesti todistaa Venäjän viranomaisille ennen Suomeen saapumista. Matkailuperusteen poistamisella tulisi siis todennäköisesti olemaan negatiivisia sijaisvaikutuksia humanitaarisista syistä Suomeen pyrkiville.
Suomen tulee mahdollistaa venäläisten sotilaskarkurien ja muiden sotaa vastustavien ja vaarassa olevien venäläisten pääsy maahan, sekä suojella näitä ja maassa valmiiksi oleskelevia venäläisiä joutumasta takaisin vastentahtoisesti Venäjälle valitsemaan vankileirien ja hyökkäyssotaan osallistumisen väliltä. Suomen tulee lisäksi olla aktiivinen samassa asiassa EU-tasoisen päätöksen aikaansaamiseksi.
MITÄ VOIN TEHDÄ?
Allekirjoita EU:lle osoitettu vetoomus, jossa vaaditaan venäläisten ja valkovenäläisten sotilaskarkurien ja sodanvastustajien suojelua sekä Ukrainaa mahdollistamaan aseistakieltäytyminen https://you.wemove.eu/campaigns/russia-belarus-ukraine-protection-and-asylum-for-deserters-and-conscientious-objectors-to-military-service
Lahjoita rahaa Venäjän aseistakieltäytyjäliikkeen https://stoparmy.org työhön Aseistakieltäytyjäliiton kautta (tilin tiedot sivun alalaidassa, pienkeräysnumero RA/2022/1229, keräyslupa voimassa 04.12.2022 saakka). Venäjän aseistakieltäytyjäliike antaa jatkuvasti neuvontaa venäläisille asevelvollisille tavoista välttää sotilaspalvelukseen ja sotaan joutuminen.
Tue OVD-Info-järjestöä, joka tarjoaa laki- ja neuvontatukea sodanvastaisille aktivisteille https://www.globalgiving.org/projects/ovd-info/