Hyppää pääsisältöön

Facebook logo. Twitter logo. Instagram logo. Youtube logo.

Etusivu
Aseistakieltäytyjäliitto
  • EN
  • FI
  • SV
  • Antimilitaristi
  • Kauppa
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tapahtumat
    • Lehdistötiedotteet
    • Kannanotot
    • Lausunnot
    • Vetoomukset
  • Yhdistys
    • Perustiedot
    • Toiminta
      • Asevelvollisuuden vastustaminen
      • Kansainvälinen toiminta
      • Kulttuuritoiminta
      • Kutsuntakampanja
      • Ruokaa ei aseita
      • Syrjinnän vastustaminen
    • Hallitus
    • Säännöt
    • Toimintakertomus
  • Osallistu
    • Tule mukaan
    • Liity jäseneksi
  • Yhteys
    • Yhteystiedot
    • Neuvonta
  • Teemat
    • Asekauppa
    • Konfliktit
    • Ydinaseet
    • Väkivallattomuus
    • Ympäristö
  • Aseistakieltäytyminen
    • Aseistakieltäytyminen ihmisoikeutena
    • Kutsunnat
  • Siviilipalvelus
    • Siviilipalvelus – perustietoa sivarista
    • Kuinka hakea sivariin kesken armeijan?
    • Kokemuksia siviilipalveluksesta
    • Vaatimukset siviilipalveluksen uudistamiseksi
  • Totaalikieltäytyminen
    • Perustietoa totaalikieltäytymisestä
    • Mielipidevangin opas
  • Palveluksesta vapauttaminen
    • Palveluksesta vapauttaminen terveydellisin perustein
    • Palveluksesta vapauttaminen ulkomaan kansalaisuuden perusteella
  • Reservinkieltäytyminen
    • Perustietoa reservinkieltäytymisestä
    • Palveluksesta vapautetun kieltäytyminen
    • Kieltäytyminen täydennyspalveluksesta
    • Reservinkieltäytyminen ja kertausharjoitukset

Aseistakieltäytyjäliiton lausunto Hallituksen tasa-arvo-ohjelmaan 2024-27

  1. Etusivu

15.10.2024 - klo 12:22 by aseistakieltäytyjäliitto

Lausunto
Tags: 
tasa-arvo
demokratia
asevelvollisuus

Aseistakieltäytyjäliitto ry

Lausunto

10.10.2024

 

Asia: VN/27297/2023

Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2024-27

 

Lausunnonantajan lausunto

Aseistakieltäytyjäliiton lausunto Hallituksen tasa-arvo-ohjelmaan 2024-27, diaarinumero VN/27297/2023

 

1. Johdanto, yleiset huomiot

Luonnos hallituksen tasa-arvo-ohjelmaksi sisältää monia kannatettavia esityksiä. Aseistakieltäytyjien etujärjestön näkökulmasta on kuitenkin silmiinpistävää, miten lyhyesti ohjelma luvussa 7 huomioi sukupuolittuneen asevelvollisuuden, jossa sukupuolten erilainen kohtelu on kirjattu lainsäädäntöömme selkeämmin kuin missään muualla. Sukupuolittuneen asevelvollisuuden ongelmasta voitaisiin päästä eroon laajentamalla asepalveluksen suorittamisen vapaaehtoisuus naisista koko ikäluokkaan. Toinen suunta – palveluksen tekeminen kaikille pakolliseksi tai liikkuminen siihen suuntaan – vain saattaisi naiset miehiä jo koskevien ja YK:n toteamien ihmisoikeusongelmien piiriin, mikä olisi myös ihmisoikeusmyönteisen tasa-arvo-ohjelman hengen vastaista.

2. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen koulutuksessa

-

3. Tasa-arvon työelämässä ja työn ja perheen yhteensovittamisen tukeminen

-

4. Sukupuolten tasa-arvoisen osallisuuden ja edustuksen lisääminen

Hallituksen ohjelman teksti korostaa demokratiaa, osallisuutta ja tasa-arvoa. Se ei kuitenkaan huomioi sitä, miten sukupuoleen sidottu asevelvollisuus heijastaa epätasa-arvoa ja sukupuolirooleihin perustuvaa jakoa. Kappaleessa käsiteltäessä poikien ja miesten syrjäytymistä asevelvollisuuden vaikutukset heidän hyvinvointiinsa, koulutukseen ja työelämään olisivat myös ehdottomasti relevantteja teemoja tässä yhteydessä.

5. Naisiin kohdistuva-, lähisuhde sekä muu väkivalta

Naisiin kohdistuvan ja lähisuhdeväkivallan yhteydessä olisi syytä pohtia, miten sukupuolittuneen asevelvollisuuden tuottama ajatus siitä, että miehuus saavutetaan sotilaspalveluksen kautta, kytkee miehuuden sotilaallisuuteen. Samalla se luo kytköksen miehuuden tai maskuliinisuuden ja väkivallan kanssa. Suomalaisessa militarismissa asevelvollisuus on merkittävässä osassa maskuliinisuuden militarisoimisessa. Laajemmin tarkasteltuna asevelvollisuus tuottaa ja ylläpitää hyvin kaksinapaista käsitystä sukupuolesta. Tässä valtion tarjoilemassa mallissa miehiksi oletetuilta odotetaan asepalveluksen kautta valmiutta väkivaltaan.

6. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen Euroopan unionissa ja kansainvälisessä toiminnassa

-

7. Institutionaaliset rakenteet

Tämän kappaleen mukaan "Hallitus kehittää asevelvollisuutta sekä laajentaa kutsunnat koskemaan koko ikäluokkaa parlamentaarisen työryhmän raportin mukaisesti. Hallituksen tavoitteena on kasvattaa vapaaehtoiseen palvelukseen hakeutuvien naisten määrää 2000:een vaalikauden lopussa." On kuitenkin huomattava, että naisten määrääminen osallistumaan kutsuntoihin tai jonkinlaiseen armeijan markkinointipäivään koulussa ei sinänsä mitenkään edistä heidän tasa-arvoisempaa asemaansa miehiin nähden, kuten ei myöskään automaattisesti se, että naisten määrää asepalveluksessa lisättäisiin. Näiden toimenpiteiden vaikuttimet ovatkin selvästi enemmän sotilaallisen maanpuolustuksen oletettujen tarpeiden kuin tasa-arvotyön puolella.

 

 

Kervinen Aku

Aseistakieltäytyjäliitto ry

  • Saavutettavuusseloste
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
  • Tietosuojaseloste

Aseistakieltäytyjäliitto ry
Rauhanasema, Veturitori 3, 00520 Helsinki | 040 836 2786 | toimisto[at]akl-web.fi
Facebook | Instagram | Twitter | YouTube
© Aseistakieltäytyjäliitto 2020 | Tuottanut Mediatoimisto Pupuherra