Protesteja armeijan värväystoimintaa vastaan Britanniassa ja Saksassa





















Armeijapäivien vastainen protesti Saksan Mannheimissa. Kuva: War Resisters' International

Monissa länsimaissa armeijan värväystoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Silloin armeijat joutuvat käyttämään enemmän PR:ää saavuttaakseen mahdollisimman paljon nuoria ja suostutellakseen heidät liittymään riveihinsä. "Armeijapäivät" ovat olleet olennainen osa tätä strategiaa. Iso-Britanniassa ja Saksassa järjestettiin tällainen ”armeijapäivä” kesäkuussa.

Saksan armeija Bundeswehr järjesti 9. kesäkuuta jokavuotisen asevoimien päivän, joka on saanut alkunsa vuonna 2015. Päivän aikana armeija avasi kasarminsa ja toimistonsa yleisölle 16 kaupungissa eri puolilla Saksaa. Esittelemällä tilojaan ja toimintaansa armeija pyrkii houkuttelemaan nuoria ihmisiä riveihinsä ja näyttäytymään hyvänä työnantajana.

Vastatoimena paikallinen rauhanjärjestö DFG-VK organisoi maanlaajuisia vastalauseita armeijan PR-operaatiota vastaan ja järjesti aktioita useissa kaupungeissa, joissa armeijalla oli tapahtumia. Aktioissa tuotiin banderolleja esille sotilasparakeissa, keskeytettiin esityksiä ja levitettiin lentolehtisiä, jotka informoivat ihmisiä armeijan värväysstrategioista.

Sota ei ole perheviihdettä

Britanniassa vietettiin yhdeksättä "asevoimien päivää" 30. kesäkuuta. Silloin järjestettiin sotilasparaateja, sotilasajoneuvo- ja asenäyttelyitä sekä lukuisia muita armeija-aiheisia, perheille suunnattuja sosiaalisia tapahtumia kaupungeissa eri puolilla maata.

WRI:n jäsenjärjestö Peace Pledge Union sanoi lausunnossaan: "Asevoimien päivä toimii värväyksen työkaluna kahdella tasolla: nuoria ajetaan värväytymään asevoimiin samaan aikaan kun militaristista ajattelutapaa ajetaan huomattavasti suuremmalle joukolle ihmisiä."

Vastatoimena aktivistit järjestivät omia tapahtumia 15 kaupungissa eri puolilla maata. Tapahtumissa nähtiin suoraa toimintaa ja mielenosoituksia sekä jaettiin lentolehtisiä ihmisille näyttelypaikoissa. Toiminnallaan aktivistit protestoivat armeijan ”markkinointitoimia” vastaan ja korostivat, "ettei sota ole perheviihdettä”. Kampanjaa toteutettiin myös sosiaalisessa mediassa.

Sekä saksalaiset että brittiläiset aktivistit sanoivat jatkavansa vastalauseitaan tulevina vuosina niin kauan kuin "perheystävällinen" armeijan markkinoiminen jatkuu.